Laatste editie van CaDance o.l.v. Leo Spreksel komt tot feestelijk eind


Zondag 12 februari is de 18e editie van CaDance - het premièrefestival voor de hedendaagse dans in Nederland - tot een feestelijk eind gekomen. Korzo presenteerde met het CaDance festival maar liefst 24 producties, waarvan 16 premières. Het programma was van een consistent hoge kwaliteit, wat wel bleek uit de vele positieve recensies en publieksreacties. De belangstelling voor nieuw choreografietalent blijft hoog. CaDance trok dit jaar ruim 10.000 bezoekers met een bezettingspercentage van bijna 80%.

Voor artistiek directeur Leo Spreksel is dit de laatste CaDance editie die onder zijn bezielende leiding tot stand is gekomen. Hoe het voortbestaan van het festival eruitziet, is op dit moment nog niet zeker.

‘CaDance bestaat niet zonder een rijk Nederlands dansklimaat. Maar de eigentijdse dans heeft ook het CaDance festival nodig. Er is in Nederland publiek voor avontuurlijke eigentijdse dans. Dat maakt CaDance met elke editie weer zichtbaar.’ – Leo Spreksel

The Art of Seeing – hommage aan het publiek
Er waait een nieuwe wind door de hedendaagse danswereld; een nieuwe generatie choreografen stelt zich open voor de wereld om hen heen, is geëngageerd en gaat actief in dialoog met het publiek. CaDance wist deze beweging in woord en daad te vangen met het thema ‘The Art of Seeing’. Makers gooiden hun studio’s open en creëerden nieuwe presentatievormen.

'Het is kwetsbaar en spannend je werk te tonen aan het publiek terwijl er nog veel creatiestappen gezet moeten worden, maar ontzettend waardevol. Het publiek leert ons als makers hoe zij kijken naar de vragen waar wij mee worstelen in het proces.  Op deze manier krijgen we inzicht in de manier waarop ons werk communiceert en worden we kritisch bevraagd op de keuzes die we maken.’ - Jasper van Luijk

De Volkskrant kopte na het openingsweekend: ‘Toeschouwer telt dit jaar op CaDance.’ De openingsvoorstelling HOWL, van Amos Ben-Tal /OFFprojects in samenwerking met Spinvis liet op overtuigende wijze zien hoe makers nieuwe vormen zoeken om zich aan het publiek te presenteren en hen onderdeel te maken van een totaalervaring.

‘In the work that I create with OFFprojects, and particularly in Howl, we see the audience as an inseparable part of the performance. We acknowledge that 50% of the artistic encounter occurs in the viewers mind and not on stage. That means that learning from our public and coming into contact with them in diverse ways is paramount to our artistic process. Open studios and pre/post performance talks are therefore not an extra layer, they are an inherent part of our philosophy.' - Amos Ben-Tal

Het CaDance publiek laat zich keer op keer kennen als een groot supporter van het talent. Het deelde hun ervaringen in nagesprekken, blogs, via de ‘rode loper’ installatie in Korzo en via de live social media wall in Theater aan het Spui en Korzo. Het festival sloot feestelijk af met de MEYER-CHAFFAUD voorstelling SOUL #1 Audience, waar het publiek een centrale rol toebedeeld kreeg.

Een aantal voorstellingen die te zien waren tijdens CaDance gaat op tournee. Klik hier voor een overzicht.

You are here